Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PESA rozbudowuje fabrykę za 500 mln złotych. Będzie podwojenie produkcji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
04-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PESA realizuje rozbudowę swojej fabryki w Bydgoszczy. Za prawie 500 mln złotych powstaną nowe hale - konstrukcyjna i montażowa oraz nowy magazyn części. Podwoi to zdolności produkcyjne firmy i wpłynie na znaczną poprawę jakości i szybkości produkcji. PESA coraz mocniej stawia też na spawanie laserowe.

PESA realizuje obecnie największy program inwestycyjny w swojej historii, polegający na rozbudowie zakładu w Bydgoszczy a tym samym na zwiększeniu mocy przerobowych firmy. Wartość wszystkich inwestycji sięga prawie pół miliarda złotych. W ramach tego firma zbudowała lub buduje dwie nowe hale – montażu oraz konstrukcji, a także magazyn cross-dock. Ponadto rewitalizację przechodzą też istniejące już, często zabytkowe, budynki.



– Nasze spojrzenie jest takie, że żeby firma mogła produkować takie w pełni konkurencyjne i zaawansowane technologicznie pojazdy, to musi być sama od środka na wysokim poziomie, więc przygotowaliśmy plan rozwoju technologii i te hale, które budujemy, to są de facto tylko pomieszczenia dla tych nowych technologicznych procesów – mówi nam Krzysztof Zdziarski, prezes Zarządu PESA Bydgoszcz. Jak dodaje, wspomniana hala montażu będzie miała 240 metrów długości i powstaje z myślą o budowie długich pociągów.

– Hala powstaje dla długich wozów, bo te wozy będą się coraz bardziej wydłużały i chcemy to robić efektywnie. Hala będzie miała dwa tory, a w środku, między nimi, specjalny rezerwuar części, które będą montowane na danym pojeździe i będą trafiać w zestawach przygotowanych w nowym magazynie typu cross-dock – opisuje Zdziarski.

To właśnie budowę tej hali (oraz wspomnianego powyżej magazynu cross-dock) wsparł Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który przekazał na to zadanie ponad 53 milionów złotych z KPO z elementu dotyczącego “wodoryzacji” gospodarki. Nowa hala będzie bowiem przystosowana do budowy pojazdów wodorowych – lokomotyw manewrowych, a także pojazdów pasażerskich. Dofinansowanie z funduszy unijnych na budowę obu obiektów sprawia, że w okresie trwałości projektu PESA ma wyprodukować i dostarczyć 25 lokomotyw wodorowych. Pierwszy pojazd z tej serii właśnie pociągnął pierwszy w historii rozkładowy wodorowy pociąg pasażerski w Polsce z Jeleniej Góry do Karpacza.

Nowy, centralny magazyn części i gotowa hala konstrukcji

Tuż obok 240-metrowego obiektu powstaje też magazyn cross-dock. Budowa obu budynków trwa. Widać to świetnie na zdjęciach dołączonych do galerii artykułu oraz na poniższej fotografii.



– Budujemy też centralny magazyn części, aby to składowanie i proces magazynowania był prostszy, lepszy i szybszy. Do tej pory mieliśmy chyba sześć głównych magazynów i kilka pośrednich. Trzymaliśmy części tam, gdzie się dało, a nie tam, gdzie było to wskazane, bo nie mieliśmy jednego dużego magazynu części. Teraz budujemy tą halę magazynową, która będzie takim tak naprawdę cross-dockowym, szybko rotującym magazynem. To nie będzie magazyn składowania, lecz kompletacji i wysyłania już na produkcję gotowych do montażu zestawów komponentów – opisuje magazyn Zdziarski.

Gotowa jest już za to hala konstrukcji stalowych, która w przyszłości stanie się także obiektem dla konstrukcji aluminiowych. Producent będzie tutaj spawał laserowo elementy produkowanych pojazdów. Na razie obiekt jest na etapie rozruchu.



PESA: Inwestycje zwiększą naszą konkurencyjność

Prezes Zdziarski, pytany o powody tak dużych inwestycji, odpowiada, że firma chce konkurować na rynku nie tylko pomysłami czy myślą inżynierską, ale też organizacją pracy. – Musimy nie tylko pomysłami, nie tylko myślą inżynierską, ale również organizacją i kulturą tej pracy, taką jej odpowiedzialnością wchodzić na inne, wyższe poziomy. To, co się dzieje, to efekt konsekwentnie wprowadzanych w firmie zmian. Modernizujemy dotychczasowe hale, budujemy nowe – wszystko w standardach niezbędnych do zapewnienia najlepszych warunków produkcji. To jest zmiana procesu produkcyjnego na znacznie bardziej konkurencyjny: nie budujemy tych hal, żeby było łatwo, miło i przyjemnie, tylko żeby było bardziej efektywnie, żeby było mniej błędów, mniej powtórzeń, lepszy dostęp do tego pojazdu na każdym miejscu, pełna współpraca zespołów produkcyjnych i technologicznych. A wszystko po to, by z Bydgoszczy wyjeżdżały wysokiej jakości, niezawodne pojazdy – opisuje sternik Pesy.



Podwojenie zdolności produkcyjnych do 2027 roku

Realizowane inwestycje mają przede wszystkim zwiększyć zdolność produkcyjną zakładu w Bydgoszczy, a także jeszcze bardziej ją zautomatyzować i tym samym przyspieszyć.

– Chcemy budować pod koniec 2027 roku 25 konstrukcji kolejowych miesięcznie, bo taki jest nasz założony przerób. Oznacza to, że prawie codziennie jedna konstrukcja ma od nas wyjeżdżać. To nie jest jakaś dłubanina, tylko to jest naprawdę seryjna produkcja i to musi być robione na odpowiednim poziomie. Na przykład bardzo ciekawe dla naszych ludzi było to, że te nowe przyrządy, które zamawiamy, mają dwu- albo nawet trzykrotnie więcej punktów mocowań, żeby ta precyzja wykonania była za pierwszym razem dobra, a nie potem do poprawiania – mówi Krzysztof Zdziarski. Wspomina też o ekonomii skali, która ma pozwolić na podwojenie mocy przerobowych Pesy.

– Jeśli mamy dobrą technologię i potrafimy ją szybko stosować, bez poprawek, a potem to po fabryce płynnie krąży (chociażby jak wjedzie do tej hali 240-metrowej pomalowana skorupa, to wyjedzie z niej już gotowy skład, po uruchomieniach) – to robi to ogromną zmianę. Już nie będziemy musieli wozić tego na inną halę, w innej części naszej fabryki. To daje skalę i to powoduje, że jesteśmy w stanie i planujemy podwoić naszą możliwość produkcji pociągów. Podwoić, czyli wejść ze średnio 10-12 pudeł na 25 miesięcznie. To oczywiście powoduje, że te pudła muszą być jednorodne, łatwe do przezbrojenia, jeżeli trzeba coś uruchamiać. Serie muszą być dłuższe, a żeby serie mogły być dłuższe, to muszą być lepsze – dodaje prezes producenta.

Pesa odchodzi już więc od oferowania wielu typów i platform pojazdów na rzecz kilku sprawdzonych, wieloseryjnych produktów. To zupełna zmiana myślenia, bowiem firma długo była postrzegana jako ta, która oferowała wiele pojazdów, czasami produkowanych tylko w kilku egzemplarzach, co nie pozwalało ustabilizować produkcji i rozwoju.

– Gdy klient widzi, że coś jeździ u kogoś innego i mu się to podoba, to wybiera pojazd już jeżdżący i sprawdzony w boju. Tak było z przedstawicielami ARF i Kolei Rumuńskich, którzy przyjechali do nas i mówią, że oni chcieliby dostać taki wóz, jaki zrobiliśmy dla RegioJeta, bo jeździli nim już w Czechach i po prostu go chcą. Kiedy zwiększamy produkcję danej serii z 30 wozów do 130, to ta ekonomia skali zaczyna zupełnie inaczej pracować. I to jest nasz pomysł na rozwój PESA – kończy Krzysztof Zdziarski.

Coraz więcej spawania laserowego

Zwiększenie mocy produkcyjnych i podwojenie ich zdolności będzie możliwe przede wszystkim dlatego, że PESA na szeroką skalę przechodzi na laserowe spawanie kadłubów. Firma ma aktualnie już trzy swoje lasery oraz szereg podwykonawców, którzy spawają laserowo elementy pojazdów producenta. Co ciekawe, dla Pesy będą też pracować niemieccy podwykonawcy

– Część naszych konstrukcji będzie powstawać w Berlinie, wykonywana przez znane zakłady specjalizujące się w spawaniu laserowym. W ten sposób osiągamy konkurencyjność konstrukcji stalowej, stosując znacznie cieńsze blachy i inne rodzaje ożebrowania i tłoczeń, które powodują, że wykorzystujemy w pełni walory fizyczne stali. Jest ona, jak wiemy wszyscy, mocniejszym materiałem od aluminium, ale jest troszkę cięższa, więc siłą rzeczy można zejść z grubości na odpowiednich przetłoczeniach. Tak jak w samochodach: mamy części, które są z aluminium, mamy części, które są ze stali, bo muszą mieć inną charakterystykę dynamiczną. I my staramy się z tych wozów wyciągnąć maksimum, aczkolwiek pracujemy też nad wozami aluminiowymi – informuje Zdziarski.

Koniec inwestycji w połowie 2027 roku

Inwestycje w rozbudowę fabryki mają się zakończyć do połowy 2027 roku. Właśnie wtedy PESA osiągnie swoje pełne capacity – zdolność produkcji około 25 pudeł kolejowych miesięcznie a także przychody na poziomie miliarda euro, zgodnie z biznesplanem firmy.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tylko PESA w przetargu na nowe pociągi dla Polregio

Tabor i technika

Tylko PESA w przetargu na nowe pociągi dla Polregio

Jakub Rösler 29 sierpnia 2025

České dráhy z kolejnym RegioFoxem od Pesy

Tabor i technika

České dráhy z kolejnym RegioFoxem od Pesy

Daniel Siwak 03 sierpnia 2025

Zobacz również:

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Tabor i technika

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Jakub Rösler 08 lipca 2025

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Jakub Rösler 16 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

Tylko PESA w przetargu na nowe pociągi dla Polregio

Tabor i technika

Tylko PESA w przetargu na nowe pociągi dla Polregio

Jakub Rösler 29 sierpnia 2025

České dráhy z kolejnym RegioFoxem od Pesy

Tabor i technika

České dráhy z kolejnym RegioFoxem od Pesy

Daniel Siwak 03 sierpnia 2025

Zobacz również:

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Tabor i technika

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Jakub Rösler 08 lipca 2025

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Jakub Rösler 16 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij